Štefánikova nadácia na podporu astronómie na Slovensku Vesmír okolo nás

interaktívne zoznámenie s kozmom
Otvorené pri príležitosti 120. rokov od narodenia M. R. Štefánika

Teraz ste tu: Stefanik » História a osobnosti » Slovenské osobnosti vedy » Ján Bahýľ                       home astroportal.sk  

Ján Bahýľ

(25. 5. 1856 - 13. 3. 1915)

Narodil sa 25. mája 1856 vo Zvolenskej Slatine. Študoval na Gymnáziu vo Zvolene, neskôr na vyššej vojenskej odbornej škole ženijno-stavebného smeru so špeciálnym zameraním na vojenské opevnenia.

Ako stavebný technik pôsobil vo vtedajšej rakúskej časti Poľska v Halíči a až do roku 1895 v Dalmácii. Potom sa presťahoval s rodinou do Bratislavy.

Mal mimoriadne technické nadanie, zaoberal sa množstvom rôznych problémov z odboru vojenskej vedy, vojenskej stavebnej techniky, strojárstva a pod. Vypracoval celý rad návrhov na zlepšenie delostreleckej techniky, železničnej dopravy, kde sa od roku 1888 zaoberal automatickým spájaním vlakových súprav.

V roku 1888 navštívil vo Viedni vzduchoplaveckú výstavu, kde sa zoznámil s problematikou vzduchoplavby, čo bol u Jána Rahýľa začiatok záujmu o letectvo.

J. Bahýľ v roku 1894 vypracoval návrh konštrukcie vrtuľníka s pohonom ľudskou silou. Kostru tvorili 2 zvislé osi, kde na každej boli umiestnené 4 horizontálne vrtule poháňané retiazkovým bicyklovým prevodom (pre nehospodárnu činnosť vrtule v horizontálnom položení, kde sú velké straty energie, nebol model realizovaný). Svojho zámeru sa J. Bahýľ nevzdáva a pôvodný dvojrotorový systém rozpracoval na princíp spoločnej náhonovej osi tak, že navrhol systém rotorových listov, zhotovených v tvare obrovských vejárov s drôteným skeletom, obtiahnutým plátnom.

Na modeloch mohol byť tento systém účinný, ale vo väčšom meradle pri zvýšenej odstredivej sile a hmotnosti by pravdepodobne došlo k deformácii. 13. augusta 1895 dostal J. Bahýľ patentové privilégium realizovať navrhovaný patent. Termín realizácie sa však nedodržal, pravdepodobne pri konštrukcii narazil na problémy, a to finančné aj technické.

J. Bahýľ nadväzuje kontakt s výrobcom kočov Antonom Marschallom. V rokoch 1901-1903 vzniká v Marschallovej dielni zlepšený model Bahýľovho vrtuľníka, nazvaný Avion - v máji 1905 prihlásený na uhorskú ohlasovňu v Budapešti. Uhorská ohlasovňa im vydala v januári 1906 tzv. Szabadalmi leiráš, ale ďalší osud vrtuľníka nieje známy. Rovnako nieje známa skutočnosť, že spolu s A. Marschallom skonštruoval v rokoch 1895 - 1897 prvý automobil s benzínovým motorom a akumulátorom na Slovensku.

Zomrel v ústraní 13. marca 1915 v Bratislave.

 

čiara

Pozri tiež...

čiara

                                                                    home astroportal.sk  

Posledná zmena:
© 2000 Štefánikova nadácia na podporu astronómie na Slovensku (napíšte nám)

counter